1. VERBINDENDE COMMUNICATIE
Aangezien veel van het succes van een veranderingsproces afhankelijk is van de (wijze van) communicatie, is het belangrijk mensen inzichten aan te leren over een gezonde communicatie, die verbindend is. Onderzoek wijst uit dat de overgrote meerderheid van onze communicatie niet verbindend is maar veelal (onterechte) oordelen inhoudt, (egoïstische) eisen stelt of de verantwoordelijkheid van onze gevoelens bij de andere legt.
Verbindende Communicatie, zoals door Marshall Rosenberg is onderzocht, vertrekt van objectieve waarnemingen en de emoties (gevoelens) die bij een persoon leven, om van daaruit onze behoeftes te detecteren en van daaruit verbinding te gaan maken via verzoeken aan de andere. Ook wordt geleerd hoe om te gaan en te reageren op niet-verbindende communicatie vanwege de andere en om toch ons punt te maken.
Het is onze ervaring en overtuiging dat om het even welke opleiding, workshop of training op gebied van leiderschap, samenwerking, communicatie, enz. slechts zin kan hebben indien de mensen bereid zijn om met elkaar in echte empathische verbinding te gaan. Vandaar dat we steeds voorstellen om met een basisopleiding Verbindende Communicatie te starten vooraleer het over Waarden en Gedrag te hebben.
Verbindende Communicatie is het middel om
- te ontdekken hoe je woorden kan gebruiken om de verbinding met jezelf en de ander te vinden of te verdiepen;
- te leren luisteren naar en omgaan met moeilijke boodschappen;
- gesprekken te voeren die voorbijgaan aan het gelijk hebben of gelijk krijgen;
- opnieuw in contact te komen met jezelf en anderen;
- voor jezelf op te komen, op een authentieke manier;
- in je relatie opnieuw zuurstof te brengen;
- in je werkomgeving een grotere motivatie en betrokkenheid van je medewerkers te bereiken;
- uiteindelijk ... je levenskwaliteit te verbeteren.
Wat kan u na een tweedaagse basisopleiding Verbindende Communicatie?
U kan de vier bouwstenen van Verbindende Communicatie (waarnemen, voelen, behoeften herkennen en verzoeken formuleren) toepassen in de drie communicatiescenario's (zelfempathie, communiceren met de andere, luisteren naar de andere).
Verder kent u de do's en dont's van Verbindende Communicatie, bent u geoefend in het conflicten oplossen, het neen zeggen en het neen horen op een verbindende manier en het herstellen van relaties.
Inhoud van de tweedaagse basisopleiding Verbindende Communicatie
- Levensvervreemdende communicatie herkennen
- De essentie van Verbindende Communicatie
- Het vierstappenmodel van Marshall Rosenberg
- Gevoelens en behoeften herkennen
- Verbindende verzoeken formuleren
- De valkuilen van Verbindende Communicatie
- De symboliek van Verbindende Communicatie
- De drie communicatiescenario's van Verbindende Communicatie
- Omgaan met boosheid en kritiek
- Waardering en dankbaarheid uiten
Deze opleiding wordt gegeven aan groepen van (minimaal) zes tot (maximaal) twaalf personen en bestaat uit verschillende werkvormen en tientallen oefening. De focus ligt daarbij op het praktische gebruik in de dagdagelijkse (privé- of werk) omgeving.

"De aanpak was doortastend en vernieuwend." Frank, project director
"Wim is zeer inspirerend en raakt het innerlijke bij iedere deelnemer." Etienne, CEO
"Een nieuwe manier van communiceren, het debat van een getransformeerd team" Eric, directeur Wallonie
"Voor mij was het hoogtepunt de uiting van emoties van personen waarvan ik het niet had verwacht." Sabine, directeur personeel en financiën
"Wim gebruikt een positieve en aangrijpende methode die de gevoelige snaar triggert." Jean, administratief directeur